ミラディンの一部
2003年7月28日あみあみ
http://www.amiami.com/
にミラディンのスポイラーが一部載っていたので、ちょっとした感想を。
ちなみに大本はMTGnews.com。
http://forums.mtgnews.com/showthread.php?s=235383595316f9f72f21da3236ebcea6&threadid=141151
例によって真偽のほどは定かじゃないです。
----------
Cut Down
Instant
CC: WW
Destroy target creature opponent controls. During its controllers next mainphase, they may add mana equal to target creatures casting cost to their mana pool.
白のクリーチャー破壊は条件付きなのが多いけど、今回は対戦相手のマナが増える。
今までのに比べればマナコスト対効果は強めな印象はあるけど、次のターンに情報を持ち越すってのはどうか。
情報が煩雑になるとうっかり忘れちゃったりするので、あんまりデザイン的には良くないと思うんだがどうか。
アイスエイジのキャントリップも、次のアップキープにドローするのを忘れちゃうから現在の形になったというし。
でもUpwellingみたいなカードが出てきている、ってことはあんまりそういうことは気にしなくなってきているってことだろうか。
Imperial Commando
Creature -- Soldier
CC: 2WW
Double strike
All other creatures you control cannot attack or block
3/4
コストパフォーマンスとしては悪くない。
クリーチャーがこいつしか入っていないコントロールデッキを構築できそうだが、Exalted Angelに取って代わるまで強いわけでもないか。
リミテッドではダメージレースにこいつを使って勝てるか微妙。
序盤なら十分アリだろうけど、中盤以降は出したくないな。
対戦相手がアタックしてきたとき、ShallowやBlast Offでこいつをサクって計算を狂わす、なんてことは楽しそうだが。
Black
------
Atomic Facemelter
Creature -- Beast
CC: BB
All other creatures you control get -1/-1
3/3
軽めの優秀クリーチャー、にしてはウィニーデッキに向いていない微妙な能力。
黒コンにこいつとデカブツ(ヴィザラとか)だけ入れて、序盤を凌ぐ為に使う?
Blackout
Enchantment
CC:3BB
Artifacts may not use activated abilities.
Articfact creatures may not attack.
黒には珍しい対アーティファクトカード。
こんなカードが入る、ってことはやっぱミラディンはアーティファクト偏重エクスパンションなのだろうか。
起動コストを伴う能力は止められるが、常在型の能力は止められない罠。
Haunting Ghost
Creature -- Ghost
CC: 1BB
Protection from green
2/2
緑は対戦相手のクリーチャーに干渉できないので、今までプロト緑は慎重にデザインされていたように思う。どちらかというと、単色デッキ抑制のためのカードという印象が。
Swallow
Instant
CC:B
Sacrifice a black creature: destroy target non-black creature
ダメージスタックが乗った後にサクってキャスト。
除去を撃たれたところでサクってキャスト。
マナコストも黒だけなので使い勝手は良さそう。
逆にそういった使い方をしないとカードアドバンテージは損してる。
Blue
-----
Covetous Raider
Creature -- Pirate
CC: 2U
flying
3: prevent all damage that would be dealt by ~this~ this turn; any player may use this ability
4/4
3マナ4/4飛行!と思ったらやっぱりデメリットが。マスクスにあったような能力。構築だと微妙だけど、リミテッドなら壁としても十分優秀。
Midnight Raid
Instant
CC: U
Name a card. Look at target opponent’s hand. If that hand contains the named card, draw two cards.
外れれば手札を見るだけ。
Duressと一緒に、Cabal Therapyと一緒に、どっちもスタンダードでは落ちますね。じゃあテレパシーと一緒に、ごめんなさい嘘です。
Questionable Market
Enchantment
CC: 1U
Discard two cards: Draw a card
マッドネスとか、スレッショルドとか、そういうメカニズムがあるんでしょうか。なけりゃクソカード認定。
起動にマナがかからないので、コンボデッキには使えるかも。
Saddled Starbreather
Creature -- Beast
CC:2UU
If you control at least one goblin, this gains flying
If you control at least two goblins, this gains haste
3/2
青にゴブリン関係のカードが?
赤青で組めってことでしょうか。
でもリミテッドでしか使わない。
Green
--------
Desolate Vigilante
CC:G
Creature - Elf
If opponent controls an artifact, ~this~ gets +3/+0
0/1
後に出てくる、Artificial(Land)シリーズを対戦相手が使っていて、尚かつクリーチャーレスなら使えるかも。リミテッドなら良くて相打ち要員。
Dismantle
Sorcery
CC:2GG
Destroy target artifact. Put X 1/1 green Fragmite creature tokens into play under your control, where X is the converted casting cost of the artifact.
特に目新しさを感じない。こういうカードって今までなかったっけ?
まあ、環境がアーティファクト中心ならアリなのかな。
Red
---
Atog
CC: 1R
Creature -- Atog
Sacrifice an artifact: ~this~ gets +2/+2 until end of turn
1/2
アーティファクト、と言えばこいつの出番か。
アーティファクトのマナソースが沢山入っている、赤茶単みたいなデッキに忍ばせておくと面白いかも。
Blast Off
Instant
CC: R
As an additional cost to play ~this~ sacrifice a creature
~this~ deals damage to target player equal to the sacrificed creature’s power
Shallowの赤版。
プレイヤーにしか撃てないので、使い勝手の良くなったFlingかと。
Overdevelopment
CC: R
Instant
As an additional cost to play ~this~ sacrifice a mountain
Add RRR to your mana pool
赤のマナブーストはBrightstone Ritualがあるけど、色の役割再編計画の一環なんだろうか?実用性は…多分ない。
Short Circuit
Enchant Artifact
CC: R
Target artifact may not use activated abilities
わざわざこんなのを入れる、ってことはミラディンにShatterは入ってないんだろうなあ。
Artifact
--------
Artificial Forest
Artifact
CC:0
If you have played a land this turn you may not play Artifical Forest.
If you play Artificial Forest, you may not play a land this turn.
T: Add G to your mana pool.
Artificial Island
Artifact
CC:0
If you have played a land this turn you may not play Artifical Island.
If you play Artificial Island, you may not play a land this turn.
T: Add U to your mana pool.
Artificial Plains
Artifact
CC:0
If you have played a land this turn you may not play Artifical Plains.
If you play Artificial Plains, you may not play a land this turn.
T: Add W to your mana pool.
Artificial Mountain
Artifact
CC:0
If you have played a land this turn you may not play Artifical Mountain.
If you play Artificial Mountain, you may not play a land this turn.
T: Add R to your mana pool.
Artificial Swamp
Artifact
CC:0
If you have played a land this turn you may not play Artifical Swamp.
If you play Artificial Swamp, you may not play a land this turn.
T: Add B to your mana pool.
Moxの土地を出しちゃ駄目版。
というよりも、土地がそのまんまアーティファクトになっただけ。加速するわけでもない。
メリット・デメリットはカードタイプが違うだけ。
ゲドンと一緒に使いたいところだけど、ゲドンは不在。
このまんまだと何に使うの?って気がするけど、ミラディンではアーティファクト偏重要素で面白くなるんでしょう、多分。
Dropship
Artifact Creature - Ship
CC:3
When ~this~ comes into play, put 3 Unload counters on it. During your upkeep, remove an Unload counter and put a 1/1 colorless Drone creature token into play. If there are no Unload counters on ~this~, sacrifice it.
0/4
3マナ0/4で登場して、3ターンの間1/1トークンを生産していく。
なくなったらサクる。面白そう。リミテッドなら。
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http://www.amiami.com/
にミラディンのスポイラーが一部載っていたので、ちょっとした感想を。
ちなみに大本はMTGnews.com。
http://forums.mtgnews.com/showthread.php?s=235383595316f9f72f21da3236ebcea6&threadid=141151
例によって真偽のほどは定かじゃないです。
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Cut Down
Instant
CC: WW
Destroy target creature opponent controls. During its controllers next mainphase, they may add mana equal to target creatures casting cost to their mana pool.
白のクリーチャー破壊は条件付きなのが多いけど、今回は対戦相手のマナが増える。
今までのに比べればマナコスト対効果は強めな印象はあるけど、次のターンに情報を持ち越すってのはどうか。
情報が煩雑になるとうっかり忘れちゃったりするので、あんまりデザイン的には良くないと思うんだがどうか。
アイスエイジのキャントリップも、次のアップキープにドローするのを忘れちゃうから現在の形になったというし。
でもUpwellingみたいなカードが出てきている、ってことはあんまりそういうことは気にしなくなってきているってことだろうか。
Imperial Commando
Creature -- Soldier
CC: 2WW
Double strike
All other creatures you control cannot attack or block
3/4
コストパフォーマンスとしては悪くない。
クリーチャーがこいつしか入っていないコントロールデッキを構築できそうだが、Exalted Angelに取って代わるまで強いわけでもないか。
リミテッドではダメージレースにこいつを使って勝てるか微妙。
序盤なら十分アリだろうけど、中盤以降は出したくないな。
対戦相手がアタックしてきたとき、ShallowやBlast Offでこいつをサクって計算を狂わす、なんてことは楽しそうだが。
Black
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Atomic Facemelter
Creature -- Beast
CC: BB
All other creatures you control get -1/-1
3/3
軽めの優秀クリーチャー、にしてはウィニーデッキに向いていない微妙な能力。
黒コンにこいつとデカブツ(ヴィザラとか)だけ入れて、序盤を凌ぐ為に使う?
Blackout
Enchantment
CC:3BB
Artifacts may not use activated abilities.
Articfact creatures may not attack.
黒には珍しい対アーティファクトカード。
こんなカードが入る、ってことはやっぱミラディンはアーティファクト偏重エクスパンションなのだろうか。
起動コストを伴う能力は止められるが、常在型の能力は止められない罠。
Haunting Ghost
Creature -- Ghost
CC: 1BB
Protection from green
2/2
緑は対戦相手のクリーチャーに干渉できないので、今までプロト緑は慎重にデザインされていたように思う。どちらかというと、単色デッキ抑制のためのカードという印象が。
Swallow
Instant
CC:B
Sacrifice a black creature: destroy target non-black creature
ダメージスタックが乗った後にサクってキャスト。
除去を撃たれたところでサクってキャスト。
マナコストも黒だけなので使い勝手は良さそう。
逆にそういった使い方をしないとカードアドバンテージは損してる。
Blue
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Covetous Raider
Creature -- Pirate
CC: 2U
flying
3: prevent all damage that would be dealt by ~this~ this turn; any player may use this ability
4/4
3マナ4/4飛行!と思ったらやっぱりデメリットが。マスクスにあったような能力。構築だと微妙だけど、リミテッドなら壁としても十分優秀。
Midnight Raid
Instant
CC: U
Name a card. Look at target opponent’s hand. If that hand contains the named card, draw two cards.
外れれば手札を見るだけ。
Duressと一緒に、Cabal Therapyと一緒に、どっちもスタンダードでは落ちますね。じゃあテレパシーと一緒に、ごめんなさい嘘です。
Questionable Market
Enchantment
CC: 1U
Discard two cards: Draw a card
マッドネスとか、スレッショルドとか、そういうメカニズムがあるんでしょうか。なけりゃクソカード認定。
起動にマナがかからないので、コンボデッキには使えるかも。
Saddled Starbreather
Creature -- Beast
CC:2UU
If you control at least one goblin, this gains flying
If you control at least two goblins, this gains haste
3/2
青にゴブリン関係のカードが?
赤青で組めってことでしょうか。
でもリミテッドでしか使わない。
Green
--------
Desolate Vigilante
CC:G
Creature - Elf
If opponent controls an artifact, ~this~ gets +3/+0
0/1
後に出てくる、Artificial(Land)シリーズを対戦相手が使っていて、尚かつクリーチャーレスなら使えるかも。リミテッドなら良くて相打ち要員。
Dismantle
Sorcery
CC:2GG
Destroy target artifact. Put X 1/1 green Fragmite creature tokens into play under your control, where X is the converted casting cost of the artifact.
特に目新しさを感じない。こういうカードって今までなかったっけ?
まあ、環境がアーティファクト中心ならアリなのかな。
Red
---
Atog
CC: 1R
Creature -- Atog
Sacrifice an artifact: ~this~ gets +2/+2 until end of turn
1/2
アーティファクト、と言えばこいつの出番か。
アーティファクトのマナソースが沢山入っている、赤茶単みたいなデッキに忍ばせておくと面白いかも。
Blast Off
Instant
CC: R
As an additional cost to play ~this~ sacrifice a creature
~this~ deals damage to target player equal to the sacrificed creature’s power
Shallowの赤版。
プレイヤーにしか撃てないので、使い勝手の良くなったFlingかと。
Overdevelopment
CC: R
Instant
As an additional cost to play ~this~ sacrifice a mountain
Add RRR to your mana pool
赤のマナブーストはBrightstone Ritualがあるけど、色の役割再編計画の一環なんだろうか?実用性は…多分ない。
Short Circuit
Enchant Artifact
CC: R
Target artifact may not use activated abilities
わざわざこんなのを入れる、ってことはミラディンにShatterは入ってないんだろうなあ。
Artifact
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Artificial Forest
Artifact
CC:0
If you have played a land this turn you may not play Artifical Forest.
If you play Artificial Forest, you may not play a land this turn.
T: Add G to your mana pool.
Artificial Island
Artifact
CC:0
If you have played a land this turn you may not play Artifical Island.
If you play Artificial Island, you may not play a land this turn.
T: Add U to your mana pool.
Artificial Plains
Artifact
CC:0
If you have played a land this turn you may not play Artifical Plains.
If you play Artificial Plains, you may not play a land this turn.
T: Add W to your mana pool.
Artificial Mountain
Artifact
CC:0
If you have played a land this turn you may not play Artifical Mountain.
If you play Artificial Mountain, you may not play a land this turn.
T: Add R to your mana pool.
Artificial Swamp
Artifact
CC:0
If you have played a land this turn you may not play Artifical Swamp.
If you play Artificial Swamp, you may not play a land this turn.
T: Add B to your mana pool.
Moxの土地を出しちゃ駄目版。
というよりも、土地がそのまんまアーティファクトになっただけ。加速するわけでもない。
メリット・デメリットはカードタイプが違うだけ。
ゲドンと一緒に使いたいところだけど、ゲドンは不在。
このまんまだと何に使うの?って気がするけど、ミラディンではアーティファクト偏重要素で面白くなるんでしょう、多分。
Dropship
Artifact Creature - Ship
CC:3
When ~this~ comes into play, put 3 Unload counters on it. During your upkeep, remove an Unload counter and put a 1/1 colorless Drone creature token into play. If there are no Unload counters on ~this~, sacrifice it.
0/4
3マナ0/4で登場して、3ターンの間1/1トークンを生産していく。
なくなったらサクる。面白そう。リミテッドなら。
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